Aktualności

Podmiot: Centrum Terapii Statera A. Lorenc Duc P. Duc S.C. NPPP CF Statera
Adres: Aleja Wojciecha Korfantego 138, 40-156 Katowice

 

                                               Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem

1. Cel
1.1. Celem niniejszego dokumentu jest:
 ochrona dzieci oraz uświadamianie pracowników, współpracowników Centrum Terapii
Statera A. Lorenc Duc P. Duc S.C. oraz personelu Centrum Terapii Statera A. Lorenc Duc P.
Duc S.C., zwanej dalej: Centrum Terapii Statera, na to jak ważne jest podejmowanie
działań zmierzających do ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
 określenie i wskazanie zakresów obowiązków osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo
dzieci w Centrum Terapii Statera;
 podejmowanie odpowiedniej interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dzieci i/lub
bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia nieletniego;
 respektowanie praw dziecka i ciągłe uczenie się personelu na temat przeciwdziałania oraz
zapobiegania wyrządzania krzywdy dzieciom;
1.2. Polityka ochrony dzieci jest częścią standardów i procedur wdrożonych w Centrum Terapii
Statera, które mają zapobiegać wyrządzaniu krzywdy dzieciom.
1.3. Zarządzanie bezpieczeństwem dzieci jest pojęciem obejmującym zasady zarządzania
systemem chroniącym dzieci oraz sposoby reagowania na krzywdę. Zapewnienie
odpowiedniej wiedzy zarządzających i personelu Centrum Terapii Statera w zakresie
pojawiających się nowych zagrożeń jest kolejnym elementem zapewnienia bezpieczeństwa.
1.4. Zastosowanie niniejszej Polityki ochrony dzieci powinno zapewnić bezpieczeństwo
dzieciom, a także ujednolicić procedury postępowania na wypadek zdarzenia.
1.5. Polityka ochrony dzieci jest jednocześnie dokumentem określającym zadania osób
funkcyjnych, pracowników oraz pracowników i współpracowników podmiotów trzecich,
które na mocy zawartych umów mają kontakt z dziećmi.
2. Zakres stosowania
2.1. Polityka ochrony dzieci obowiązuje od Centrum Terapii Statera i stosują się do niej
wszystkie osoby zatrudnione na umowę o pracę, stażyści, praktykanci, wolontariusze oraz
osoby realizujące zadania na podstawie podpisanej umowy cywilnoprawnej.
2.2. Polityka w swoim zakresie odnosi się personelu oraz dzieci.
2.3. Dla skutecznej realizacji Polityki ochrony dzieci krzywdzonych zapewnia się:
 szkolenia w zakresie dbania o bezpieczeństwo dzieci,
 okresowe szacowanie ryzyka zagrożeń,
 kontrolę, monitoring i nadzór nad codziennym stosowaniem Polityki,
 monitorowanie zastosowanych środków ochrony dzieci,
 możliwość realizacji wytycznych zawartych w Ustawie z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie
ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw oraz Ustawie z dnia
13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym,
 wdrożenie odpowiednich środków zapobiegawczych obniżających ryzyko zdarzenia,
 wdrożenie procedur szybkiego reagowania w przypadku wystąpienia podejrzenia
krzywdzenia dziecka,
 regularne kontrolowanie oraz zgłaszanie odpowiednim służbom podejrzeń i/lub zaistniałych
zdarzeń z udziałem dziecka.
3. Definicje
3.1. Krzywdzenie dziecka - każde zamierzone i niezamierzone działanie lub zaniechanie
działania jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego
działania lub bezczynności, które naruszają równe prawa swobody i dzieci i/lub zakłócają
ich optymalny rozwój.
3.2. Dziecko – każda osoba poniżej 18 roku życia.
3.3. Interwencja prawna - zawiadomienie policji lub prokuratury o podejrzeniu popełnienia
przestępstwa na szkodę dziecka lub zawiadomienie właściwego sądu rejonowego, wydziału
rodzinnego i nieletnich o zagrożeniu dobra dziecka.
3.4. Opiekun dziecka –rodzic/rodzice posiadający pełne prawa rodzicielskie lub opiekun prawny
mający prawo do reprezentacji dziecka.
3.5. Interwencja prawna na rzecz dziecka krzywdzonego – powiadomienie organów o
krzywdzeniu dziecka, podejmowanie działań zgodnie z najlepszym interesem dziecka i
współpracę służb zaangażowanych w ochronę dziecka krzywdzonego, zwane dalej
„interwencja”.
3.6. Zgoda opiekuna - zgodę osoby uprawnionej do reprezentacji dziecka, w szczególności jego
przedstawiciela ustawowego (rodzica, opiekuna prawnego) lub innej osoby uprawnionej do
reprezentacji na podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu.

4. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
4.1. Pracownicy jednostki powinni posiadać wiedzę i w ramach wykonywania swoich
obowiązków muszą zwracać uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
4.2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, personel podejmuje rozmowę z
rodzicami lub opiekunami prawnymi dziecka przekazując informacje na temat dostępnej
oferty wsparcia.
4.3. Pracownicy mają w obowiązku monitorować sytuację dziecka w trakcie jego wizyty
poprzez obserwacje, rozmowy z dzieckiem, rodzicami lub opiekunami prawnymi oraz
instytucjami wspomagającymi ochronę tego dziecka.
4.4. W przypadku stwierdzenia sytuacji krzywdzenia dziecka należy podjąć odpowiednie kroki i
zapewnić mu pomoc. Pomoc ta może mieć formę bezpośredniej pomocy indywidualnej lub
grupowej w placówce oraz w instytucjach, które posiadają odpowiednio wykształconą
kadrę specjalistów zajmujących się wsparciem w zakresie ochrony przed krzywdzeniem,
bez względu na płeć, narodowość, kolor skóry, wyznanie, poziom sprawności.
4.5. Na udzielenie dziecku pomocy bezpośredniej rodzic lub opiekun prawny dziecka musi
wyrazić zgodę.
4.6. Wszelkie działania związane z kontaktem z dzieckiem muszą odbywać się z
poszanowaniem prawa do ochrony prywatności tego dziecka.
4.7. Personel medyczny powinien stosować zrozumiały język i dostosować się do
indywidualnych potrzeb pacjenta. Brak klarownej i dostosowanej do wieku komunikacji z
małoletnimi pacjentami lub ich opiekunami jest niedopuszczalny.
5. Bezpieczne relację między personelem a dzieckiem.
5.1. Pracownicy są zobowiązani dbać o bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w Centrum
Terapii Statera.
5.2. Niedopuszczalne jest naruszanie praw małoletniego pacjenta.
5.3. Personel dba o to, aby pacjent był odpowiednio poinformowany o czynnościach, które będą
wykonywane w trakcie wizyty. Dopuszczalna forma bezpośredniego kontaktu z dzieckiem
oparta jest wyłącznie na poszanowaniu praw dziecka z zachowaniem jego intymności.
5.4. Zaniedbywanie potrzeb medycznych małoletnich pacjentów, takie jak celowa odmowa
udzielenia pomocy czy opieki, jest niedozwolone.
5.5. W przypadku konieczności użycia siły (w celu zapewnienia bezpieczeństwa pacjenta),
personel medyczny powinien przestrzegać zasad umiarkowania i zastosować środki
adekwatne do sytuacji.
5.6. Wizytę należy prowadzić w taki sposób, aby była dostosowywana do potrzeb dziecka, w szczególności jeżeli mowa o pacjentach z niepełnosprawnościami.
5.7. Personel medyczny, który nie zgłasza przypadków podejrzenia nadużycia przemocy
względem małoletnich, narusza zasady etyczne i prawne.
5.8. Pracownicy nie powinni nadużywać swoich uprawnień ani stosować procedur medycznych
w sposób, który może wyrządzić szkodę małoletnim pacjentom.
5.9. Placówka nie dopuszcza upokarzania i poniżania pacjentów oraz ich rodziców / opiekunów
prawnych (takich jak agresja, przemoc fizyczna i psychiczna).
6. Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka.
6.1. Pracownicy są zapoznani z procedurą wewnętrzną dotyczącą reagowania w przypadku
stwierdzenia, że dziecko jest krzywdzone.
6.2. Personel ma w obowiązku monitorować wszelkie sytuacje związane z możliwym
zagrożeniem dla pacjentów.
6.3. Wszelkie podejrzenia nieodpowiedniego traktowania dzieci są natychmiast rzetelnie
badane.
6.4. Środki ochrony są podejmowane niezwłocznie. Pracownicy informują rodziców /
opiekunów o Polityce ochrony dzieci w placówce oraz współpracują z nimi w celu
zapewnienia bezpiecznego środowiska dla dzieci.
7. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia, gdy dziecko jest krzywdzone przez
pracownika placówki.
7.1. W przypadku podejrzenia, że dziecko może być krzywdzone przez innego pracownika lub
jeżeli pracownik jest świadkiem krzywdzenia dziecka przez personel, należy podjąć
działania mające na celu przerwania tego zdarzenia oraz wyjaśnienie okoliczności
zdarzenia.
7.2. Z zaistniałej sytuacji należy sporządzić notatkę służbową i przekazać uzyskaną informację
do dyrektora / kierownika placówki.
7.3. Dyrektor / kierownik podejmuje odpowiednie środki zapobiegawcze oraz dyskrecję,
następnie przeprowadza rozmowę z pracownikiem. W przypadku potwierdzenia
krzywdzenia dziecka, sporządza się z pracownikiem pisemny kontrakt lub protokół ustaleń.
Dokument ten powinien zawierać szczegółowy opis sytuacji. W ostateczności, dyrektor /
kierownik (jeżeli jest do tego upoważniony) stosuje środki dyscyplinujące, takie jak
upomnienie lub nagana.
7.4. W przypadku podejrzenia, że dziecko jest pokrzywdzone przestępstwem dyrektor /
kierownik składa zawiadomienie do organów ścigania.
7.5. Dziecku, jako ofierze, należy zapewnić odpowiednią opiekę i wsparcie.

8. Rekrutacja nowych pracowników.
8.1. Placówka zapewnia rekrutację pracowników na określonych w jednostce zasadach.
8.2. Kandydat składa odpowiednie dokumenty i zaświadczenie poświadczające jego
wykształcenie, dodatkowo doświadczenie zawodowe (o ile takie posiada).
8.3. W trakcie rozmowy z nowym pracownikiem informowany jest on o wdrożonej Polityce
ochrony dzieci.
8.4. Przed przystąpieniem do pracy wybrany kandydat, oprócz innych wymaganych przepisami
prawa dokumentów, składa oświadczenie dotyczące niekaralności za przestępstwa
przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa na szkodę małoletniego,
oraz o toczących się względem niego postępowaniach karnych.
8.5. Dyrektor ma obowiązek, przed zatrudnieniem, sprawdzić przyszłego pracownika w
Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
8.6. Nowo przyjęty pracownik lub współpracownik zapoznaje się z zapisami Polityki,
regulaminem pracy, zasadami przestrzegania praw dziecka oraz zasadami ochrony i
przetwarzania danych osobowych. Zapoznanie się z wymienionymi powyżej zasadami
potwierdza własnoręcznym podpisem.
9. Wdrożenie Polityki ochrony dzieci oraz monitoring.
9.1. Polityka ochrony dzieci w Centrum Terapii Statera wchodzi w życie w chwili wdrożenia
dokumentu. Treść powinna być opublikowana całemu personelowi. Każda osoba, która
zapoznała się z dokumentem zobowiązana jest podpisać oświadczenie (załącznik nr 1).
9.2. Pełna treść dokumentu jest dostępna dla wszystkich pracowników/współpracowników.
9.3. Dyrekcja, z momentem opublikowania Polityki, zobowiązana jest wyznaczyć koordynatora
odpowiedzialnego za koordynację wdrożenia i przestrzegania zapisów Polityki ochrony
dzieci.
9.4. Na podstawie wyników konsultacji i ankiety (załącznik nr 3), koordynator zobowiązany
jest, nie rzadziej niż raz na dwa lata, aktualizować dokument (w przypadku zmian
przepisów lub zmian, które zaszły w placówce).
9.5. Każda zmiana powinna być niezwłocznie przekazana całemu personelowi placówki.
 

 

RODO

KLAUZULA INFORMACYJNA

Zgodnie z art.13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwanej dalej RODO) CF Statera  informuje, że:

1.Administratorem Danych Osobowych jest Centrum Fizjoterapii Statera oraz Niepubliczna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna CF Statera w Katowicach al W. Korfantego 138, tel 606968544, mail biuro@statera.katowice.pl
2.  Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu realizacji świadczonych przez nas usług i nie będą udostępniane innym odbiorcom, z wyjątkiem instytucji upoważnionych z mocy prawa.
3.Dane osobowe nie będą przekazane odbiorcom do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej;
4.Posiada Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych dotyczących osoby, której dane dotyczą, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych;
5.Posiada Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem;
6.Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego;

7. W każdej sprawie dotyczącej Pani/Pana danych osobowych można się z nami skontaktować w siedzibie firmy oraz pod adresem mailowym: biuro@statera.katowice.pl
8.Administrator Danych Osobowych nie planuje dalej przetwarzać danych osobowych w celu innym niż cel, w którym dane osobowe zostaną zebrane.

9. Podstawą przetwarzania jest zgoda opiekuna prawnego, wyrażona na piśmie (art. 6 ust. 1 lit. a RODO). Zgoda ma charakter dobrowolny, jednak jej brak lub wycofanie może uniemożliwić świadczenie przez nas usług. 

W dniu 24.11.2015r. w CF Statera gościliśmy pana Bartłomieja Wielogórskiego i pana Grzegorza Piątka wraz z ich Prodrobotem. Nasi pacjenci mieli okazję sprawdzić możliwości zautomatyzowanego trenażera chodu. Opinie rodziców były bardzo pozytywne, a dzieci zadowolenie miały wymalowane na buziach. Mamy nadzieję iż Prodrobot zagości u nas wkrótce na stałe.

ProdrobotProdrobot

Prodrobot